fbpx
3 års garanti på alle reparationer

Dæktryk

Op mod halvdelen af de biler der kører rundt på vejene, har forkert dæktryk i et eller flere hjul. Det kan have stor betydning for din sikkerhed og for dit brændstofforbrug. Derfor er det en god idé at tjekke dine hjul mindst en gang om måneden. Der findes dæktryks målere på de fleste tankstationer, men du kan også selv købe en måler. Du kan selvfølgelig også kører hen på dit autoværksted, de vil med garanti gerne hjælpe dig.

Dæktryk - sådan måler du det.

Hvad skal dæktryk være?

Alle dæk taber dæktryk med tiden, også dit reservehjul, hvis du har et sådan liggende. Et korrekt dæktryk, sikre bilens køre-og bremseegenskaber og din brændstoføkonomi. Hvis du kører med for lavt dæktryk, er der en større risiko for, at du mister kontrollen over bilen, ved f.eks. en hård opbremsning. Og hvis du samtidig kører med for lidt mønster på dine dæk – læs mere om det her. Så kan det gå meget galt. Det kan derfor ikke siges nok gange: DINE DÆK ER VIGTIG FOR DIN SIKKERHED.

Du kan også lave skader på dækket ved for lavt dæktryk. Hvis du har fyldt bilen godt op, inden f.eks en ferie og der køres stærkt på motorvejen så er der en øget risiko for at dækket tager skade. Så når du alligevel skal tanke til turen, så gør dig selv en tjeneste og tjek dine dæk samtidig.

Dine dæk holder meget længere, hvis du hele tiden har det rigtige dæktryk i dem. Hvis du er mere visuel, kan du se denne video fra Teknicar om hvordan du tjekker dine dæk.

Hvad dæk tryk skal jeg køre med?

Det er forskelligt fra bil til bil, og hvad bilen bruges til. Men du kan næsten altid finde svaret på hvilket dæktryk dine dæk skal have i bilens instruktionsbog. På nogle biler sidder der også en mærkat i en af dørene, hvor der står hvor meget dæktryk dine hjul skal have.

Dæktrykket er som regel opgivet i bar, psi eller kPa. På måleren vil der typisk være en rød streg. til bar og en sort streg til psi. Dog kan du også finde målere som er elektroniske og hvor du selv skal skifte mellem bar og psi. Du skal kontrollere dine dæk når de er kolde. 1 bar = 100 kPa = 14,5 psi.

De fleste dæk kører med 2,5-3 bar ( 36,25- 43,5 psi) Men har du lavprofil dæk, så skal du måske over 3,0 bar.

Spar penge på brændstof

Hvis du kører med for lavt dæktryk kan det som skrevet før have indvirkning på dit brændstofforbrug. Faktisk vil det øge dit forbrug med 2-3 % hvis du blot kører med 0,5 bar mindre end du skal. Så hvis du kører omkring 20.000 km. om året, så vil den halve bar, koste dig 3-400 kr. ekstra i brændstof. Og måske et sæt dæk til ml. 2000-4000 kr. Så det første du gør nu, er er at få tjekket dit dæktryk ikke?

Jeg vil gerne ringes op …