fbpx
3 års garanti på alle reparationer

Dæk

Hvilke dæk skal jeg vælge til min bil?

Det kan være svært at finde rundt i den jungle dækverdenen er. Du kan få rigtig mange gode billige dæk, men de kan også blive for billige. Dæk er en af de vigtigste ting på din bil, hvis de er slidte kan du ikke stå fast, og du sætter din egen sikkerhed på spil. De kan risikere at sprænge hvis de er møre og de kan punktere hvis du kører op i noget skarpt. De kan larme noget så frygteligt, eller du kan få dem næsten lydløse.

Kan man kører på sommerdæk om vinteren? Eller vinterdæk om sommeren? Og hvad er det med de helårsdæk, er det en god idé? Er der nogen regler for hvornår du kan nøjes med at lappe dækket? Hvordan måler man dækmønster?

Dæk - hvilke dæk skal jeg vælge? Dækonline

Sommerdæk, Vinterdæk eller Helårsdæk

Dæk er produceret så de passer til en bestemt årstid. Sommerdæk har en kortere bremselængde på tørre og varme veje. Omvendt har vinterdæk en kortere bremselængde på kolde og våde veje. Derudover så afleder sommerdæk også vand fra vejen. Og med den mængde regn vi får her i Danmark om sommeren, så er det en god egenskab at have.

Gummiet der bruges til vinterdæk, er blødere end det gummi der bruges til sommerdæk. Blødt gummi betyder bedre vejgreb ved en lav friktion (Lav friktion vil sige sne- og isdækkede veje samt våde vinterveje uanset temperaturen.) Så snart solen begynder at komme frem og temperaturen stiger, så mister vinterdækkene deres vejgreb og du vil øge din bremselængde. Du slider også hurtigere dine vinterdæk op, hvis du kører med dem når det vejret og vejene er varme.

Hvis du kører med sommerdæk om vinteren, vil du opleve at når det bliver koldere, så vil dækkets gummi blive hårdere. Det betyder at dækket har svært ved at trække, og bilen har svært ved at stå fast. Din bremselængde øges, det ødelægger dækkene og kan være direkte farligt. Det er nok også derfor at det i flere lande er et lovkrav at du kører med vinterdæk på om vinteren. Du kan med fordele klikke her, og se hvilke lande der har krav om vinterdæk om vinteren

Helårsdæk kan som navnet antyder bruges hele året, dog er de ikke beregnet til ekstremt vintervejr. Men her i Danmark hvor vi har milde vintre kan de sagtens bruges. Ved helårsdæk sparer du besværet med at skulle skifte hver sæson mellem vinterdæk og sommerdæk. Ulempen kan dog være at du slider dækkene hurtigere op, da du så kører på dem hele året. Du vil ikke kunne køre med disse dæk i nogle lande om vinteren, da de har krav om vinterdæk. Det er også vores anbefaling hos Din Bil Doktor at bruge vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Men kører du ikke så meget, er helårsdæk en god idé.

Hvornår skal jeg skifte fra sommerdæk til vinterdæk?

En god huskeregel er:

  • Når temperaturen kommer under 7 grader, så skal der skiftes til vinterdæk.
  • Når temperaturen kommer over 7 grader, så skal der skiftes til sommerdæk.
  • Helårsdæk skal ikke skiftes, førend de er slidte eller hvis det bliver en meget hård vinter, eller du skal til udlandet.

Punkteret dæk

Selvom dæk kan holde til meget, så kan de fleste ikke holde til en meget spids genstand. Hvis du får kørt sådan et objekt op i dækket, så punktere du. Det ses dog indimellem at genstanden, det kan være en skrue, et søm, en sten eller et stykke metal der har sat sig fast i dækket, fungere som en prop. Du bemærker det måske ikke, da dækket ikke taber luft. Men i de fleste tilfælde vil dækket tabe pusten.

Dæktryk – hvad skal det være og hvordan det måles – kan du blive klogere på ved at trykke her.

Du må IKKE kører videre på et fladt dæk. Hvis du gør det, så kan du ødelægge dækket helt så det slet ikke kan lappes. Du kan ødelægge din fælge og i værste tilfælde kan du lave skader på dit styrtøj. Og det kan koste dig en unødvendig stor værkstedsregning. Du skal i stedet rekvirerer vejhjælp eller sætte dit reservehjul på. Nogle nyere biler har ikke længere reservehjul, der ligger som regel en skum, som du kan skyde ind i dækket, efter du har fjernet den genstand der punkterede det. Vær dog opmærksom på at brugen af skum, kun er til nødlapning, der er beregnet til at du kan kører på værksted for at få repareret dækket rigtigt.

Der er regler for hvornår dækket må lappes og hvornår det skal udskiftes. Det afhænger af hullets størrelse, placering samt hvad topfarten er på dækket. Lapningen skal altid ske fra den indvendige side af dækket. Lapninger der bliver skudt i udefra er kun til nød, og ikke noget du må kører med i længere tid.

Hvad betyder tallene på dæk?

På siden af dækket står der både tal og bogstaver. Du kan her læse størrelsen på dækket, hvilke tommer det er, hvor stærkt det må køre, producenten, om det vinter, sommer eller helårsdæk, hvilket år og hvilken uge dækket er produceret og hvor meget det må laste.

Der kan f.eks stå 165/55R15 91V 35/07 på dit dæk, det kan du aflæse sådan:

165 er bredden på dækket i mm.

55 er profilen på dækket det betyder i praksis at dækkets højde er 55% af dets bredde.

R fortæller hvordan dækket er konstrueret R= Radialdæk D = Diagonal B= Bias ply dæk. Det er Radialdæk der er det mest anvendte dæk.

15 står får fælgens diameter altså hvilken tommer dækket er i.

91 angiver belastningsindeks – Hvor meget dækket må laste.

V angiver hastighedsindekset. Dette dæk kan klare op til ca. 240 km/t

35 angiver hvilken uge dækket er produceret

07 angiver hvilket år dækket er produceret.

Billige dæk

Hvis du køber dæk der er parallelimporteret fra udlandet er de ofte billigere. Det er der ofte gode grunde til, f.eks. er gummiblandingen anderledes hvis du køber fra Mellemøsten eller Sydasien, så kig efter hvilket land dækket er produceret i. Du kan se efter E eller DOT mærket på dækket, da disse dæk lever op til vores standarder.

Hvor gamle må dæk være?

Der er i Danmark ingen regler for hvor gamle dine dæk må være. Men jo ældre de bliver jo møre bliver de også, du kan se at de begynder at slå små revner i selv gummiet. Gummiet bliver stift og mister sine egenskaber. Så hvis du har dæk der er mere end 7 år gamle, så skal du nok få dem skiftet, også selvom de ikke er slidt ned. Hvis du har en trailer der er Tempo 100 godkendt, så må dækkene max være 6 år gamle.

Dæk til Elbil

Da en Elbil er noget tungere end en benzin/diesel bil, kræver det også nogle ordentlige dæk. Når du køber dæk til din Elbil, kan du med fordel kigge efter energi niveauet, de skal helst være i så god energiklasse som mulig. Din Elbils rækkevidde er en udfordring, men med de rigtige dæk, kan du hjælpe den til at køre en anelse længere. Støjsvage dæk, er også at foretrække, da du i en Elbil ikke har motorstøj.

Jeg vil gerne ringes op …